Roos Langendorff
CV
Roos Langendorff (Laren, 1970) | |
1989 – 1992 | AKI Enschede, Beeldhouwen |
1991 | Uitwisseling kunstacademie te Falmouth Cornwall (UK) |
1993 – 1997 | Rietveld academie Amsterdam, Theatervormgeving |
2002 – 2003 | Beroepskunstenaars in de klas (BIK) |
2003 – 2004 | Docent Beeldende Kunst en Vormgeving |
2007 | Training werkwijze methode Reggio Emilia (Toeval Gezocht) |
2014 – 2017 | SBB Gouda (De Nederlands Keramiekopleiding, keramische technieken) |
Werkzaamheden
2019 – heden | Docent handvormen NKO keramiekopleiding Gouda |
2013 – 2019 | Freelance adviseur cultuureducatie PO en VO en deskundige beeldend onderwijs. |
2005 – heden | Kunstprojecten en kunstlessen op diverse basisscholen in Amsterdam en het Gooi. |
2005 – 2013 | Hoofd educatie, Singer Laren (theater en museum) |
Sinds de (her)ontdekking van klei heeft dit materiaal mij niet meer losgelaten. Het werken met klei geeft ruimte voor spontane ontdekkingen, onverwachte wendingen, en mooie verrassingen. Het ultieme materiaal voor een creatieve zoektocht. Met klei kan je direct aan de slag. Het belangrijkste gereedschap is je handen. Zodra kinderen maar ook volwassenen met klei aan de slag gaan worden ze gefocust, rustig en is er ruimte voor creativiteit en verbeelding. Doordat het werken met klei zo direct is kan je er makkelijk mee ‘schetsen’, corrigeren, toevoegen, weghalen en tijdens het denkproces meteen handelen en uitproberen. Doordat het vormloos is wordt je uitgedaagd te fantaseren en zelf iets te creëren. Klei geeft een tactiele ervaring. Het kan nat, droog, zacht, hard, korrelig of zelfs modderig aanvoelen. Kinderen oefenen hiermee hun motoriek maar ook ontdekken ze wat ze fijn en niet fijn vinden.
Mijn passie voor klei wil ik delen met mijn leerlingen en cursisten om ook hen de mogelijkheden van dit veelzijdige materiaal te laten ontdekken. Mijn eigen beroepspraktijk als kunstenaar is en blijft altijd de voedingsbodem voor al mijn activiteiten.
